Potrivit noii Legi a Educaţiei, elevul care lipseşte de la şcoală nemotivat îi va „găuri” buzunarul părintelui său. Noua Lege a Educaţiei prevede că dacă elevul va fi prins chiulind, părinţii vor trebui să plătească o amendă între 500 şi 1.000 de lei. De asemenea, Noua Lege a Educaţiei va veni cu schimbări şi pe planul evaluărilor în timpul şcolii.
În cei 13 ani preuniversitari, elevii vor fi examinaţi încă de la grădiniţă „predictiv”, anual, şi „sumativ”, la fiecare doi ani, începând cu clasa a II-a. Evaluările încep la finalul grupei pregătitoare pentru şcoală, cu scopul pregătirii unui „raport de evaluare a competenţelor cognitive, emoţionale şi sociale ale copilului”, după cum se arată în legea asumată, marţi, de guvern. Prichindeii de clasa a I-a vor trece şi ei prin evaluarea „predictivă”, dar rezultatele nu vor fi trecute în catalog. Pe baza acesteia însă se va stabili „nivelul iniţial al cunoştinţelor, deprinderilor şi atitudinilor pentru fiecare elev, considerat ca nivel de referinţă pentru anul şcolar şi disciplina/modulul de pregătire respectiv”, potrivit textului legii.
În continuare, acest tip de evaluare se va face la începutul fiecărui an de studii preuniversitare. În timpul anului, elevii vor mai trebui să treacă prin evaluarea „formativă”. Nici aceste rezultate nu vor apărea în catalog. Totuşi, ele vor „avea funcţia de constatare a progresului pe parcurs al elevilor şi de sprijinire continuă a acestora prin corectarea greşelilor şi individualizarea activităţii educaţionale, conform nevoilor şi potenţialului elevilor, în raport cu standardele curriculare” şi „asigură reglarea şi auto-reglarea procesului de predare-învăţare”.
Un alt tip de evaluare este cel „sumativ”, adică testele de la clasă şi examenele naţionale. „Evaluările sumative la nivelul unităţii de învăţământ se realizează sub coordonarea consiliului de administraţie al