Abilităţile de comunicare, limbile străine, dar şi cunoştinţele de operare a calculatorului au devenit indispensabile într-o Românie în care call-center-urile au ajuns principalii angajatori.
Criza economică a schimbat radical portretul-robot al angajatorului mare din România. Dacă înainte de şubrezirea economiei el era fie din domeniul construcţiilor, fie din cel financiar , activa în 90% din cazuri în Bucureşti şi nu se uita neapărat la calificarea candidatului (cazurile directorilor de sucursale cu liceul la bază sunt notorii), acum el este de cele mai multe ori din domeniul tehnologiei înalte sau din cel al serviciilor conexe şi caută obligatoriu forţă de muncă supracalificată şi cunoscătoare de limbi străine.
„Se angajează masiv în outsourcing. Vorbim despre servicii pentru companii mari, unele din străinătate. Call-centerul este o afacere care merge bine pe timp de criză. De asemenea se caută specialişti în domeniul programării şi cel în al componentelor pentru calculatoare. Aici vorbim în primul rând despre companiile multinaţionale, cum ar fi HP sau Oracle", ne explică Ovidiu Vîlceanu, directorul fimei de consultanţă Sales Consulting. Acesta aminteşte că Bucureştiul deja nu mai este singura zona a ţării unde se fac angajări importante ofertele mutându-se uşor şi către zona Banatului şi a Ardealului. Salariul unui programator, de exmplu, porneşte din jurul valorii de 1.000 de euro şi poate ajunge chiar până la 5.000 de euro, în funcţie de cunoştinţele angajatului.
Telefonistul-vedetă cu accent european
Firmele de outsourcing, categorie în care se încadrează şi call-center-urile par să înflorească pe timp de criză. De ce ne explică tot Ovidiu Vîlceanu. „Outsourcingul presupune în primul rând reducerea costurilor pentru companiile care apelează la aşa ceva. Ori pe timp de criză tăierea costurilor este un lucru vital." Prin lumea angajato