Eliminarea de pe pachetele de țigări a elementelor înregistrate specifice mărcii, așa cum prevede un proiect de directivă europeană sau, altfel spus, ”standardizarea pachetelor de țigări” va avea mai multe efecte nedorite pentru brandurile din industria tutunului.
”Dacă proiectul de directivă se aprobă în forma actuală, cu siguranță vor fi două efecte majore: unul față de titularii mărcii, care nu își vor mai utiliza marca așa cu este ea, legal protejată, iar celălalt față de consumatori, care vor fi derutați în alegerea mărcii din cauză că nu o să o mai vadă la fel de ușor”, spune Ștefan Cocoș, director general adjunct al Rominvent și fost Șef Serviciu Mărci în OSIM (Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci), în perioada 2000-2010.
Potrivit acestuia, scopul Comisiei Europene este unul bun, în sensul că se dorește descurajarea fumatului, însă mijlocul ales nu este potrivit și, cu siguranță, va duce la confuzie și la creșterea numărului de produse contrafăcute, dar și la pierderi pentru marii producători de țigarete care investesc mult în producție și în publicitate. De altfel, potrivit OSIM inițiativa CE încalcă acordul Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC) privind drepturile de proprietate intelectuală (n.r. – astăzi este Ziua Mondială a Proprietății Intelectuale), o consecință directă a acestei încălcări fiind ”imposibilitatea consumatorului de a distinge între produse ce vor avea ambalaje sau formate uniformizate”.
”Cu cât marca va fi mai puțin vizibilă, cu atât va crește contrafacerea. De aceea, cred că ar trebui găsite alte variante pentru descurajarea fumatului”, mai spune Ștefan Cocoș. Printre aceste variante, reprezentantul Rominvent ia în calcul inclusiv obligația producătorului de a publica o reclamă plătită cu efectele nocive ale fumatului. Sau, de ce nu, o taxă specială. ”Așa cum s-a băgat taxa de mediu, ar putea fi introdusă o t