De la 1 martie, nu mai e de gluma pentru soferii germani. Cine nu are „placheta de particule“, lipita pe parbriz, trebuie sa ocoleasca centrele multor orase din Germania, unde s-au circumscris deja zonele cu protectie de mediu. Placheta e pasaport pentru zonele verzi, in general centrele oraselor, in care poluarea e extrem de ridicata. Cine n-o are lasa masina la periferie si ia tramvaiul sau scoate cinci-sase sute de euro din buzunar, pentru un filtru DPF. Regula e valabila si pentru turisti, amenda e de 40 de euro si 1 punct in registrul auto.
Filtrul de particule
Reglementarea de mediu referitoare la controlul emisiei de particule fine a intrat in vigoare in Germania acum un an. Centrul orasului e deja protejat in Berlin, Hanovra si Koln, iar de la 1 martie 2008 masura va intra in vigoare si in alte orase, mai mari sau mai mici - Dusseldorf, Mannheim, Stuttgart sau Reutlingen.
La 1 ianuarie 2009 li se vor alatura Munchen, Karlsruhe, Freiburg, Heidelberg si multe alte orase, ale caror centre vor fi tabu pentru automobilele cu tehnica de esapare a gazelor invechita.
Sunt vizate in special motoarele cu alimentare pe motorina si care n-au filtru de particule. Acesta, numit si filtrul Diesel, „nu se schimba la revizii, este fara intretinere, se auto-regenereaza printr-un ciclu special de injectie, care creste temperatura in el si arde particulele absorbite“, spune un specialist.
Mai putin praf in gat
Prin delimitarea acestor zone verzi cu panouri ce restrictioneaza accesul unor masini se urmareste reducerea poluarii din aer, in mare parte cauzata de emsiunile de praf fin si gaze de ardere auto.
Praful poluant din aer, care se are in vedere, este format din particule atat de mici, incat trece nestingherit prin nas si caile respiratorii, ajungand direct in plamani. Medicii il considera o cauza