Printr-un dispozitiv patentat în 2003 de inventatorul craiovean Valentin Meluşel, tramvaiul craiovean ar putea dobândi capacitatea unică de a-şi coborî garda la sol în staţii. Prototipul va fi realizat cu fonduri UE şi asistenţă româno-franceză.
În 2003, inventatorul craiovean Valentin Meluşel a înregistrat la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci (OSIM) un dispozitiv revoluţionar, denumit „boghiu purtător, cu roţi independente şi înălţime variabilă, pentru vehicule feroviare“. Potrivit descrierii, dispozitivul conţine „un şasiu purtător, special construit pentru a permite, prin intermediul unor braţe de legătură, montarea unor roţi independente şi a unor elemente elastice, distanţa până la faţa superioară a şinei fiind reglată printr-un dispozitiv de reglare pe înălţime“. Originalitatea invenţiei lui Valentin Meluşel constă în posibilitatea reglării pe înălţime a boghiului. Concret, datorită acestui mecanism, un tramvai ajuns în staţie îşi poate coborî platforma până la nivelul scuarului, permiţând accesul persoanelor cu handicap. Marii producători mondiali de tramvaie (Bombardier, Alstom, Siemens) au trecut de mult timp la conceptul de „podea joasă“ (low-floor), însă pentru ele infrastructura trebuie să fie impecabilă. În România, mai multe oraşe au cumpărat tramvaie low-floor (Cluj, Oradea, Arad), însă în condiţii de iarnă şi din cauza infrastructurii proaste, circulaţia lor lasă de dorit. Boghiul purtător variabil patentat de Valentin Meluşel ar putea rezolva această problemă. În 2005-2006, invenţia craioveanului a câştigat medalia de aur la Salonul de Inventică de la Budapesta şi argint - la Bruxelles şi Zagreb.
Inovtrans - centru de cercetare cu asistenţă franceză
De curând, la Craiova a luat fiinţă Inovtrans - un pol de competitivitate economică (cluster) finanţat din fonduri UE ce urmăreşte dezvoltarea unor proiecte în dome