Se obisnuieste ca toamna sa se numere bobocii, iar la fiecare inceput de an sa se faca bilanturi. Daca primul e un obicei consfintit prin traditie, celalalt gest e pragmatic si modern. A mai trecut un an si, desi mi-e la fel de greu – de regula – sa ma uit inapoi pe cit imi e sa fac pronosticuri, consider ca e onest si tine de continuitate sa incerc o privire de ansamblu asupra aparitiilor editoriale.
Mai mult chiar decit 2006, anul care tocmai a trecut arata un peisaj de normalitate, in care editurile importante, consolidate, isi continua directiile si colectiile: Polirom – „Ego.Proza“; „Biblioteca Polirom“, cu seria de autor Ernest Hemingway; Cartea Romaneasca, cu cele trei serii consistente ale ei, de poezie, proza, critica si istorie literara, asupra carora voi reveni (semnalez en passant un mic roman de debut promitator, desi cumva scindat: Cosmin Perta, intimplari la marginea lumii. Aventurile lui Axinte Abramovici Papadopulos in pustie); Curtea Veche, cu colectia „Constelatii“, initiata si coordonata de Vladimir Tismaneanu, cuprinzind carti de referinta, de istorie, sociologie si politologie; dar si cu seria de autor Orhan Pamuk; Humanitas, cu colectia „Raftul Denisei“, colectia de „Proza“ romaneasca, in care a aparut, in opinia mea, cel mai interesant debut al lui 2007, Carte de colorat pentru orbi a Mariei Ellis (o scriitura halucinanta, folclorica, originala in peisajul literar), dar si carti noi ale unor prozatori consacrati ai literaturii contemporane, cum e Noaptea lui Iuda a lui Dan Stanca.
Dintre edituri, intrarea in scena cea mai spectaculoasa a avut-o in 2007 Editura Art, cu ale sale colectii („Carti cardinale“, „Demonul teoriei“, „Fictiune si artilerie“ etc.) si cu o prezentare grafica de inalta tinuta (a scos pe piata anul trecut titluri esentiale, precum Minima Moralia de Theodor W. Adorno, Regulile artei de Pierre Bourd