Stare de asediu, magazine goale, blocuri care se darima, fara apa sau curent electric, un sentiment al paranoiei ce pune stapinire pe toate, Securitatea care pindeste din umbra si, in acelasi timp, o infloritoare piata neagra, nomenclaturisti care se bucura de cartiere selecte, cluburi si restaurante. Asa arata Bucurestiul cu 100 de zile inainte de caderea regimului comunist in Romania, imagine surprinsa de un tinar de origine britanica, sosit in oras ca sa predea la catedra de limba engleza a universitatii si care se trezeste in mijlocul unei lumi duplicitare.
Marele proiect de modernizare al lui Ceausescu preschimba orasul de la o zi la alta. Peisajul devine din ce in ce mai sumbru, pe masura ce insatisfactia acuta isi croieste drum spre suprafata, iar tara recurge la o revolutie singeroasa.
Toate aceste detalii se regasesc in romanul lui Patrick McGuinness, Ultimele o suta de zile, aparut de curind in colectia „Biblioteca Polirom” (coordonator Bogdan-Alexandru Stanescu), traducere si note de Ana-Maria Lisman.
Subiectul, punctat pe alocuri de date fictive (toponime imaginare, personaje aluzive, perioade istorice decalate), surprinde chiar „ultimele o suta de zile” inainte de executia lui Nicolae Ceausescu si a sotiei sale, in iarna anului 1989.
Ultimele o suta de zile (The Last Hundred Days) este romanul de debut al lui Patrick McGuinness si a fost nominalizat la Costa Book Awards si Man Booker Prize (2011).
„La citeva saptamini de la publicare, romanul de debut al lui Patrick McGuinness s-a regasit, pe buna dreptate, pe lista nominalizarilor la Man Booker Prize. Ultimele o suta de zile isi desfasoara actiunea in Bucurestiul anului 1989 si readuce la viata starea de neincredere din perioada in care tarile din blocul comunist isi duceau la capat propriile revolutii pina cind la capatul sirului n-a mai ramas deci