Căpitanul şi-a condus nava prea aproape de ţărm pentru a saluta cunoştinţe de pe insulă şi pentru a-şi impresiona pasagerii. Cu alte cuvinte, „showboating“. Din cei 3.000 de oameni, 6 sunt morţi, 14 – de negăsit.
Dincolo de drama trăită de fiecare dintre pasagerii pachebotului de lux, două concluzii se desprind clar din povestea naufragiului din Marea Mediterană. În primul rând, apar din ce în ce mai multe indicii care-l incriminează pe comandantul vasului de croazieră, Francesco Schettino.
Jurnaliştii cotidianului „Il Terreono" susţin că Schettino şi-a dus vaporul care cântăreşte peste 112.000 de tone aproape de mal ca să-i salute pe părinţii unui membru al echipajului, Antonello Tievoli (46 de ani), chelner-şef pe vasul de lux Costa Concordia de mai bine de cinci ani.
Martori de la bordul navei, botezată de presa europeană „Titanicul" din Mediterana, au povestit cum, la doar câteva minute înainte ca vasul să se lovească de o stâncă, comandantul Schettino i-ar fi spus lui Tievoli, pe care nu-l lăsase să-şi ia concediu, să-şi sune părinţii că „în curând vaporul va trece chiar pe lângă casa lor de pe insulă". Rudele îi plâng pe cei dragi dispăruţi în naufragiu
„Showboating"
O altă variantă care face plauzibilă ipoteza unei greşeli comise cu bună ştiinţă de comandantul Schettino este că bărbatul de 52 de ani a vrut să-i impresioneze pe pasageri, făcând o manevră spectaculoasă, însă extrem de riscantă: aşa-numitul „showboating", însemnând în cazul acesta navigarea la doar 150 de metri de coasta Insulei Giglio. O acţiune periculoasă practicată însă de vasele de croazieră. O dovedeşte o scrisoare publicată de cotidianul „La Stampa" care arată şi că localnicii de pe Insula Giglio sunt complici la catastrofă. Este vorba de o scrisoare de mulţumire trimisă în 2008 de primarul oraşului Giglio căpitanului de atunci al Costa Concordia pentr