Oficialii Direcţiei Generale a Finanţelor Publice au arătat că aproape două treimi din restanţele înregistrate de unităţile administrativ teritoriale sunt la proiectele de dezvoltare. Astfel, din cele peste 20,7 milioane lei, datoriile la sfârşitul lunii decembrie 2012, cheltuielile restante cu funcţionarea primăriilor se ridicau la 7,2 milioane lei. Cea mai mare parte a restanţelor, adică peste 13,4 milioane lei, sunt datoriile primăriilor la diferitele lucrări de investiţii derulate în comunităţile locale. Restanţele ar fi fost şi mai mari dacă Guvernul Ponta nu ar fi luat decizia de a plăti arieratele primăriilor care derulează programe naţionale pentru investiţii precum alimentări cu apă, canalizare.
Situaţia exactă a restanţelor înregistrate de administraţiile locale este cunoscută la nivelul DGFP după ce, în 2012, guvernul Ponta a modificat legislaţia şi a impus reguli stricte pentru funcţionarea primăriilor şi gestionarea datoriilor. Astfel, lunar, primarii sunt obligaţi să îşi reducă arieratele, iar modul în care fac acest lucru este gestionat de Fisc. „Guvernul este mult mai responsabil, este mai multă disciplină fiscală“, au explicat reprezentanţii DGFP.
În plus, la întocmirea bugetului pentru 2013, primăriile sunt obligate să prevadă fonduri pentru achitarea restanţelor la cheltuielile de funcţionare. Abia ulterior pot fi alocate fonduri pentru cheltuielile din anul curent. Nu în ultimul rând, pentru 2013, la stabilirea sumelor care vor fi alocate de la bugetul de stat pentru comunităţile locale, finanţiştii vor lua în calcul modul în care inspectorii primăriilor au colectat taxele şi impozitele locale şi vor aplica procente de corecţie pentru localităţile unde nu au fost realizate încasări la bugetul local.
Oficialii Direcţiei Generale a Finanţelor Publice au arătat că aproape două treimi din restanţele înregistrat