Imediat dupa 1989, institutia premiilor literare s-a devalorizat la noi. A functionat si aici obisnuitul sistem al pilelor, al sustinerii reciproce. Bineinteles, scriitorii mediocri s-au grabit sa se adune in gasti si sa-si apere interesele.
Caracuda are mereu impresia ca-si poate lustrui obrazul daca mai aranjeaza un premiu de renume. Nu discut aici distribuirea distinctiilor din provincie, acolo inca e mare jale. La Iasi, de pilda, se stie dinainte cine urmeaza sa fie rasplatit pentru ca s-a aliat cu grupul care trage sforile; si, daca nu se stie, e, oricum, previzibil. Amici, nepoti, netoti, ingineri sau yoghini, pensionari fara simtul ridicolului ori versificatori agramati, paliti subit de patima scrisului, sunt, cu totii, rasplatiti cu cate un premiu. Nu cred sa existe in orasul de pe Bahlui vreun hartuitor al muzelor care sa nu-si fi aninat la CV o astfel de "distinctie". Si asta e, am certitudinea, situatia mai peste tot.
Intr-un asemenea context, se simtea nevoia unor premii care sa nu se lase controlate de cei din fruntea breslei scriitoricesti. In ultimii ani, astfel de initiative au inceput sa-si castige prestigiul. Una dintre ele provine din partea celui mai citit si mai serios cotidian din dulcele targ, Ziarul de Iasi. Inca din 2003, un juriu format din Al. Calinescu (presedinte), Emil Brumaru, Nichita Danilov, Valeriu Gherghel, Codrin Liviu Cutitaru si Gabriel H. Decuble (membri) a incercat sa aleaga cea mai buna carte de proza a anului si cel mai bun debut iesean. Premiul National de Proza a revenit, pana acum, unor scriitori precum Gabriela Adamesteanu, O. Nimigean, Mircea Cartarescu, Ioan T. Morar, ori Petru Cimpoesu, iar Premiul pentru debut "Aurel Leon" i-a incurajat pe Antonio Patras, Gabriela Gavril, Radu Parpauta, Valeriu P. Stancu si pe inca cineva care, de anul acesta, i-a luat locul in juriu lui Horatiu Decuble, care a parasit