Proprietarii proiectului Felicia Shopping Center din Iasi spun ca obligatia dezvoltatorilor de centre comerciale este sa atraga vizitatorii, dar chiriasii sunt cei care trebuie "sa scoata banii" din buzunarele acestora.
Scaderea vanzarilor inregistrata de marea majoritate a retailerilor de pe piata locala a nascut o lupta acerba intre proprietarii si chiriasii centrelor comerciale, primii incercand sa mentina spatiile ocupate fara a pierde prea mult din venituri, in timp ce retailerii incearca sa reduca din costuri pentru a-si mentine magazinele profitabile.
"Am analizat si noi care chiriasi au nevoie de ajutor si i-am ajutat si noi, dar doar intr-o situatie de tip win-win (in care ambele parti au de castigat - n.r.). Obligatia noastra este sa generam trafic in centrul comercial, dar ei sunt cei care au menirea sa scoata banii oamenilor din buzunar. Nu i-a fortat nimeni sa semneze contractele pe termen lung. Ce s-ar fi intamplat daca vanzarile erau extraordinare? N-am auzit inca de niciun caz in care proprietarii sa vina sa spuna 'vinzi prea mult, hai sa iti crestem chiria, in timpul derularii contractului'", a declarat pentru ZF Gijs Klomp, asset manager in Romania al companiei ING Real Estate Investment Management (ING REIM).
S-au gasit inlocuitori pentru chiriasii care au plecat
Directorul firmei care detine in portofoliu galeria comerciala a proiectului Felicia din Iasi, cumparata in 2007 pentru circa 40 de milioane de euro, spune ca numarul vizitatorilor din proiect va ramane in acest an la un nivel apropiat cu cel din 2008, de aproximativ 5 milioane de oameni pe parcursul intregului an, respectiv circa 13.500 de vizitatori zilnic.
"Avem patru spatii libere dintr-un total de 87. Am avut bineinteles plecari, dar am reusit sa gasim rapid inlocuitori. Chiar am refuzat unii retaileri, spre exemplu magazine de articole sport