BMW, Audi şi Volvo au intrat în lumea Sport Utility de sus în jos, mai întâi cu modele mai mari (X5, Q7 şi XC 90), pentru a propune apoi modele medii (X3, Q5 şi XC 60). Marca suedeză urmează exemplul german şi lărgeşte din 2015 gama în partea inferioară cu modelul Volvo XC 40, un crossover rival pentru actualele BMW X1 şi Audi Q3.
Cum cărările bătătorite sunt întotdeauna cele mai sigure, viitorul XC 40 nu se va îndepărta prea mult de reţeta modelului XC 60 (4.385 mm lungime, 1,891 mm lăţime, 1.713 mm înălţime), deci va avea o alură de SUV compact, nu o formă evidentă de break supraînălţat (XC 70) ori de compactă prelucrată (V40 Cross Country).
Denumirea XC 40 trădează faptul că acesta va utiliza platforma viitorului sedan Volvo S40, o structură înrudită cu cea pe care este fabricat hatch-ul V40. Paleta de motorizări se va axa pe o cilindree de până în 1.600 cmc, atât diesele cât şi turbo pe benzină.
Până la concretizarea noilor tehnologii ataşate motoarelor supraalimentate în patru cilindri de mică cilindree din gama Drive-E dezvoltate de Volvo în regie proprie, XC 40 se va mulţumi cu unităţi EcoBoost de 1.5 litri de origine Ford.
Puterea versiunii 1.6 T3 va oferi nu mai puţin de 150 CP şi 240 Nm, iar unitatea 1.6 T4 mai adaugă încă 30 CP la fişa tehnică. Consumurile acestor două versiuni de pe viitorul XC 40 se vor menţine la valori destul de mici, în jurul a doar 6,0 litri de benzină la sută pe un parcurs mixt.
Toate motoarele vor beneficia de sistem stop/start în paralel cu recuperarea energiei pe frânări, prin transformarea energiei cinetice în energie electrică.
Entry level-ul la diesele se va face la XC 40 prin versiunea 1.6 D2 de 115 CP cu transmisie manuală. Micul diesel montat şi pe V40 Cross Country este vivace, cuplul motor de 270 Nm contribuind la obţinerea unui demaraj până la primii 100 km/h în cazul compactei V40 în 12,3 s