Un telefon si o intalnire inoportuna iesite la rampa opiniei publice arata cam cum sta treaba intre cele trei puteri ale statului si cine este cu adevarat interesat sau nu ca justitia sa fie cu adevarat independenta. Consiliul Superior al Magistraturii verifica, iar Executivul si Legislativul se fac ca nu vad: Guvernul, "gunoiul" din propria curte, iar Parlamentul, ca nu poate sa-l traga la raspundere. In orice tara normala, care se pretinde un stat de drept, dupa actiunile "Telefonul" si "Intalnirea", autoritatile competente ar fi declansat un control pentru a vedea daca primul-ministru, Calin Popescu Tariceanu, si ministrul Justitiei, Monica Macovei, au respectat sau nu Constitutia si Legea raspunderii ministeriale.
Tot intr-un stat democratic, oficialii, prinsi intr-o situatie absolut flagranta cu principiile morale si de drept, si-ar fi prezentat demisia de onoare. In Romania insa, lucrurile stau stramb.
Telefonul dat de premier procurorului general in cazul Rompetrol, cat si intalnirea de taina dintre inculpatul Dinu Patriciu si ministrul Justitiei, in cabinetul sefului sau, cap al Executivului, au creat efecte numai in sanul autoritatii judecatoresti. Numai acolo s-au demarat controale pentru a vedea daca cele doua actiuni au fost sau nu imixtiuni politice ori actiuni de intimidare a procurorilor care ancheteaza acest caz. Dintre cele trei puteri investite sa vegheze la bunul mers al societatii, in ansamblul ei - Executivul, Legislativul si autoritatea judecatoreasca - primele doua au inchis ochii. Numai puterea judecatoreasca a fost curioasa sa afle daca Guvernul s-a amestecat in justitie. Executivul si Legislativul s-au limitat sa stea pe margini, netrecand de bariera unor declaratii politice, fie balbaite - in cazul Guvernului - , fie doar zgomotoase, in cazul Parlamentului.
VERIFICARI. In cazul "Telefonul", puterea judecatoreasca, pri