Adrian Marian, decanul Facultăţii de Design de la Universitatea Tibiscus din Timi;oara este unul din proiectanţii care şi-au adus contribuţia la realizarea „Lăstunului”. A făcut parte din grupul celor care au proiectat maşina la comanda dictatorului comunist Nicolae Ceauşescu.
Adrian Marian şi-a dedicat 15 ani din viaţă pentru „Lăstun”, iar alte două decenii pentru formarea tinerilor în domeniul design auto. Profesorul a lucrat la Uzina Autoturisme, de la primul „Lăstun”, până la ultima maşină Dacia 500 care a ieşit de pe bandă. Adrian Marian a făcut parte din grupul celor care au proiectat maşina la comanda dictatorului comunist Nicolae Ceauşescu.
„Era o idee a lui Ceauşescu. Am avut peste 20 de vizite de la el până să-l aprobe. Toţi dictatorii au vrut să aibă maşini mici. Musolini a avut Fiat 500, Hitler WV „Broască”, iată că au făcut şi lucruri bune. Dacia 500 trebuia să fie un vehicul pentru tineret”, a spus Adrian Marian.
Maşina lui Ceauşescu
Fostul preşedinte a fost extrem de pretenţios în privinţa „Lăstunului” şi le-a trasat sarcini stricte proiectanţilor. Acesta a cerut ca autovehicolul să aibă un preţ cât un televizior, 500 de kg, consum de 3 litri şi să fie sub 3 metri. „Totul a fost realizat. Dacă nu ieşea te rădea! Americanii descoperă acuma maşina sub 3 metri, dar noi am făcut asta în 1981”, a spus mai spus designerul.
Viitorul e pentru maşinile mini
„Lăstunul” s-a produs la Timişoara până în 1991, iar pe poarta Uzinei Autoturisme au ieşit aproximativ 5.400 de maşini. În opinia proiectantului, producţia a fost defectuoasă. Se făceau două trei maşini pe zi, iar pentru a deveni profitabilă, trebuia să se fabrice cam 10.000 de maşini pe an.
„Lăstunul a fost omorât cu bună ştiinţă, deşi avea potenţial de dezvoltare. A fost o lipsă de strategie în industria auto. Toate maril