În actuala configurație politică a administrației locale, prin procesul de descentralizare se statuează dominația politică pe termen lung a PSD, cel puțin pentru câteva cicluri electorale.
S-a vorbit enorm în ultima vreme despre așa-numita „Afacere Călărași“ și mult prea puțin despre Legea descentralizării, al cărei artizan principal este Liviu Dragnea. Probabil deloc întâmplător, după cum nu e întâmplător nici faptul că tocmai vicepremierul Dragnea a promovat inițiativa. El vrea să își asigure astfel sprijinul baronilor locali pentru a-i succede lui Victor Ponta atât la șefia PSD, cât și la aceea a guvernului, în condițiile în care actualul prim-ministru este „împins“ de partid în cursa prezidențială.
PDL a contestat între timp Legea descentralizării la Curtea Constituțională, dar sunt șanse mici ca acest demers să aibă succes, așa că nu putem decât să luăm act de adâncirea „feudalizării politice“ de facto a României. Retorica USL pe acest subiect va contrazice, bineînțeles, un astfel de diagnostic. Ni se va vorbi despre ideile benefice de a apropia instituțiile de comunități, de a transfera deciziile privind cheltuirea banilor la nivelul acestora, ceea ce pe hârtie sună bine. Numai că în lumea reală lucrurile arată cu totul altfel.
Chiar și în acest moment, o bună parte din resursele bugetare, adică peste 12 miliarde de euro (9,5% din PIB), se află sub controlul autorităților locale. Și o bună parte din fondurile europene se cheltuie în același fel. Acest lucru este de cele mai multe ori ignorat, atunci când se discută guvernarea. Toată lumea se uită doar la Palatul Victoria. Or, din punctul de vedere al influenței în teritoriu, PSD a fost întotdeauna principalul actor, indiferent cine s-a aflat efectiv la putere la nivel central. De pildă, în plină guvernare PDL, opoziția de atunci controla majoritatea consiliilor ju