În 2009, am fumat cât să depășim ținta de inflație. Din inflația totală de 4,74%, cât a fost anul trecut, țigările au dat 1,77%. Adică aproximativ jumătate din ținta de inflație și cu 0,7 puncte procentuale peste intervalul de variație de plu minu din jurul ei.
Statistica oficială a dat publicității evoluția inflației din anul trecut, măsurând o creștere a prețurilor de 4,74 de procente calculată decembrie pe decembrie. Se consemnează astfel o depășire cu 0,24 puncte procentuale a limitei superioare a intervalului de țintire de 2,5-4,5% asumat de BNR împreună cu Guvernul României. Cât un fum de țigară tras de cetățenii români, membrii ai Uniunii Europene și accizați ca atare.
O analiză a evoluției anuale, lunare și pe grupele de mărfuri luate în calcul la stabilirea inflației, dă măsura impactului major pe care scumpirea viciului l-a avut asupra creșterii generale a prețurilor. Astfel, un singură produs din întregul coș de bunuri și servicii din indicele de calcul al inflației, tutunul și țigările, plus obiceiurile de consum ale românilor, sunt ”responsabile” de o bună parte din inflația raportată astăzi.
În decembrie 2009, față de aceeași lună din 2008, rata inflației la tutun și țigări a fost de 38,6%. Aceastea domină categoric toate celelalate scumpiri din grupa mărfurilor nealimentare, restul produselor luate în calcul, de la îmbrăcăminte până la combustibil pălind în fața lor. Spre comparaţie, articolele de îmbrăcăminte, încălțăminte, produsele de uz casnic, cele chimice sau produse cultural-sportive au creșteri sub 5 procente, iar scumpirea țigărilor este triplă, de pildă, celei înregistrate în medie la combustibili. Din totalul creșterii de prețuri aferente mărfurilor nealimentare de 7,72 % tunul și țigările cumulează 4,02 puncte procentuale. În fine, calculele arată că, din inflația totală de 4,74%, impactul negativ al creșterii de preț la