Intr-un interviu din ziarul Adevarul din 16 iunie 2008, dupa ce evoca bunele sale relatii cu intelectualii si titlurile de Doctor Honoris Causa, conferite de doua prestigioase universitati clujene, IPS Bartolomeu Anania e intrebat de reporter (George Radulescu), in ce orizont de timp situeaza reunificarea crestinilor in aceeasi Biserica. Raspunsul e dat in doi timpi, pe care ii voi evoca pe rand. In prima parte a raspunsului sau, inaltul prelat afirma: "Refacerea unitatii bisericesti a primului mileniu e un deziderat legitim al tuturor confesiunilor crestine clasice. O dorim, o visam, ne rugam, dar ea va fi candva opera Sfantului Duh. Pana atunci e recomandabil sa-si pastreze fiecare credinta lui, in deplin respect fata de a celuilalt". As fi fost convinsa ca IPS Anania crede sincer in ce spune in ultima fraza, daca ea nu ar fi fost urmata de o completare: "In orice caz, unirea cu catolicii nu poate fi anticipata emblematic prin exhibitionismul unui mitropolit ortodox, care, la adanci batraneti, a ajuns sa creada ca Euharistia este egala, primavara, cu borsul de urzici". O nota a redactiei precizeaza ca cel tratat, dupa opinia mea, in termeni atat de putini reverentiosi, socanti pentru un laic, care isi poate cu greu imagina formularea unei judecati asupra unui coleg de Sinod in asemenea fel, nu e altul decat IPS Nicolae Corneanu, Mitropolitul Banatului, care, la sfintirea unei biserici greco-catolice nou infiintate la Timisoara, in timpul slujbei la care fusese invitat, a acceptat sa se impartaseasca, alaturi de preotii greco-catolici si catolici prezenti acolo, gest aproape imposibil de evitat fara a-i leza pe cei de fata sau a comite o impolitete. Tin sa mentionez ca in conformitate cu o traditie, de lunga durata in Banat, constituita in cel putin doua secole de convietuire, in numeroasele localitati in care au locuit oameni de mai