Chiar dacă afacerile nu vor mai creşte în 2009, acest domeniu are mari şanse să atragă banii investitorilor dezamăgiţi de imobiliare. Sursa: Codrin Prisecaru
Francizele alimentare, mai ieftine decât cele care activează în alte domenii, au cele mai mari şanse să se dezvolte în România pe timp de criză, anul acesta. Potrivit lui Răzvan Blid, directorul general al companiei de consultanţă în domeniul francizelor CHR Consulting, franciza ungurească de produse de patiserie Fornetti a fost cea mai vândută, anul trecut.
El se aşteaptă ca, în 2009, brandurile francizelor alimentare care costă destul de puţin, adică sub 10.000 de euro, să atragă o parte din românii disponibilizaţi şi care au „o brumă de bani“.
Atât afacerile francizelor din România, cât şi numărul acestora au crescut, anul trecut, cu 20% faţă de 2007. Potrivit datelor firmei de consultanţă, în 2007, în ţara noastră operau 363 francize, care au avut o cifră de afaceri totală de 1,2 miliarde de euro. Datele finale pentru anul 2008 vor fi cunoscute în luna februarie.
Francizele de modă, în pericol
Totuşi, din cauza crizei financiare interna- ţionale care a pătruns şi în economia noastră, afacerile francizaţilor nu vor mai creşte în 2009, estimează Răzvan Blid. Pe de o parte, „consumatorul final, strâmtorat, cumpără mai puţin“, iar pe de altă parte, francizorii (cei care acordă licenţele de franciză - n.r.) îşi recrutează mai greu francizaţi (cumpărătorii francizelor - n.r.), din cauza băncilor care au blocat acordarea de credite, explică directorul CHR Consulting. Problema finanţării este cauza care explică de ce numărul de persoane sau companii care au cumpărat o franciză a scăzut în ultima perioadă cu 20% faţă de perioada precedentă.
Dintre brandurile în franciză care activează la noi, cea mai grea luptă cu criza o vor avea magazinel