Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri a început, ieri, recensământul traficului rutier. Înarmaţi cu formulare, creioane şi gumă de şters, drumarii au numărat, timp de opt ore, toate autovehiculele care au trecut prin faţa celor peste 3.000 de puncte de lucru.
Decizia monitorizării traficului a fost luată la recomandarea Comisiei Economice pentru Europa, din cadrul Organizaţiei Naţiunilor Unite. Scopul: identificarea zonelor cel mai intens circulate, cunoaşterea componenţei şi dinamicii traficului de marfă şi de persoane de pe reţeaua de drumuri naţionale.
Creioane în loc de utilaje
Încă de la primele ore ale dimineţii angajaţii Companiei Naţionale de Drumuri erau la datorie. Startul marii numărători s-a dat la ora 8.00, în toate cele 943 de posturi de măsurare de pe drumurile naţionale, 2.202 pe drumurile judeţene şi 184 pe drumurile comunale.
Punctele de lucru au fost amplasate pe marginea drumurilor, în aer liber. Dotări principale: o masă, două scaune, o umbrelă şi trei angajaţi ai Companiei Naţionale de Autostrăzi, cu ochii buni şi mintea "brici".
Dintre cei trei drumari, numai doi numără. Al treilea e "rezervă", dar e şi el instruit la fel ca ceilalţi. Astfel, dacă unul trebuie să plece de la post, cu vreo problemă urgentă, "rezerva" trece la numărat. Rezultatele sunt trecute într-un formular tipizat, în coloanele de sub desenele ce reprezintă tipurile de autovehicule, pentru 11 categorii, de la bicicletă la căruţă.
O căruţă, o liniuţă
Drumarii au o metodă simplă de numărare a autoturismelor, camioanelor, autobuzelor, tractoarelor, căruţelor, bicicletelor, motocicletelor şi a altor tipuri de vehicule care circulă pe drumurile din România. Unul dintre "numărători" ne-a explicat cum se face recensământul manual: "Fiecare tip de vehicul este notat cu o liniuţă. La zece liniuţe facem