La 87 de ani Lilly Krauss-Kalmar a văzut cu ochii ei Sibiul în perioada interbelică, a trăit vremurile negre ale comunismului şi a sărbătorit intrarea în noul mileniu. Totul de pe scena Teatrului Gong, în aplauzele a sute de mii de spectatori.
CITEŞTE ŞI:
Geraldina Ghergu: „Nu aş putea apăra niciodată un om vinovat“
Cunoştinţele de legislaţie locală i-au adus o excursie în Japonia
Cornelia Penciu apără drepturile salariaţilor spitalului sibian, din poziţia de lider sindical
Lilly Krauss-Kalmar a jucat şi regizat aproape 200 de spectacole pe scena Teatrului Gong din Sibiu. Mereu proaspătă şi tonică, doamna Lilly, cum îşi spune chiar dumneaei, dă senzaţia că abia acum a ajuns în cehipa Teatrului Gong şi că este foarte entuziasmată de un posibil debut. În realitate, Lilly Krauss-Kalmar şi-a făcut debutul ca actor şi mânuitor de păpuşi în urmă cu 54 de ani. „Arta teatrală de păpuşerie se deosebeşte de orice altceva. Un actor trebuie să interpreteze atât rolul cât şi textul, un păpuşier trebuie să mânuiască şi păpuşa”, ne explică doamna Lilly. Din 1956 şi până în 1977 Lilly Krauss-Kalmar a lucrat zi de zi pe scena teatrului sibien, până ce a fost scoasă la pensie. Nu avea să stea mult departe de păpuşi.
Rechemată la muncă
„Problema pensionării a fost una deosebită pentru mine. La vremea aceea vârsta de pensionare era împărţită pe categorii: ieşeau primele la pensie baletistele de la operă, suflătorii de la Filarmonică şi artiştii de circ şi acrobaţii. Se considera că au o muncă grea şi periculoasă în unele momente. Imediat după ei veneam noi, păpuşierii, cu o vârstă de pensionare de 45 de ani femeile şi 50 de ani bărbaţii. Când am plecat eu în pensie, vârsta a crescut brusc la 55 de ani. O dată ieşită la pensie am plecat din Sibiu şi m-am reîntors după ani buni. În 1994 am fost rechemată să lucrez la te