Reputatul regizor si scenarist chilian Luis R. Vera, care a studiat arta cinematografica in Romania, s-a aflat saptamana trecuta la Bucuresti, dupa o absenta de trei decenii in care filmografia sa a adunat nu mai putin de 80 de creatii. Luis R. Vera vorbeste perfect limba romana si simte la fel de romaneste.
- Cum vi se pare Romania dupa o absenta de aproape 30 de ani?
- Impresia mea s-ar putea sa fie foarte deosebita si foarte departe de toate cliseele care in general se asteapta de la o asemenea intrebare. Adica, nu am sa spun ca, in Romania, astazi e mult mai bine sau mult mai rau. Am sa spun doar ca in perioada in care am fost eu aici, eram student de elita la o scoala de film, singura din Romania pe vremea aceea, iar acest fapt era un privilegiu de care se bucurau foarte putini tineri, indiferent ca era vorba de romani sau straini. Deci, din punctul de vedere al unui student care a avut privilegiul de a se pregati si de a invata meseria de regizor si scenarist, perioada aceea a fost mai frumoasa.
- Viata si cariera dvs. de cineast s-au intersectat cu evenimente social-politice marcante, cum ar fi evadarea din Chile dupa lovitura de stat a lui Pinochet, interludiul peruan si refugierea la Bucuresti. Toate acestea par sa fi marcat intreaga dvs. filmografie.
- M-a interesat intotdeauna si ma intereseaza sa pun sub lupa raportul individ-societate, individ-istorie, deoarece cred ca suntem presati, de multe ori asfixiati, de evenimentele din jurul nostru. In filmele mele, individul este de multe ori o victima a societatii in care traieste. In ultimul meu film, Fiesta patria, daca dai la o parte tot ce este discutie politica, afli ca nucleul conflictului principal este o tanara care vrea sa descopere de unde vine. "De unde am venit?" este o intrebare adresata in egala masura parintilor, dar si istoriei si societatii. Or, intrebarea aceasta