Cinci femei frumoase, cu trupuri unduitoare, dezgolite, dansau în faţa lui Buddha, care medita sub un copac. Cinci iluzii, cinci tentaţii, cinci amăgiri se înfăţişau în pustiu în imagini frumoase, dar fiecare dintre ele era o mască. Sub frumuseţea şi strălucirea celor cinci femei se ascundeau, de fapt, cinci tentaţii, capabile să întrerupă, să frângă şi să distrugă sufletul aflat pe calea către iluminare.
Cele cinci unduiri, plăsmuiri, iluzii sau tentaţii ale lui Buddha ascundeau Mândria, Lăcomia, Frica, Mânia şi Dorinţa. Învinse într-o primă tentativă de a-l ispiti chiar şi în pustiu, iluziile iau un singur chip în cele din urmă; însuşi chipul lui Buddha, în speranţa că îl vor putea amăgi. Dar el îşi priveşte plăsmuirea în ochi, îi spune "tu nu exişti, eşti doar o iluzie" (era iluzia care ţine omul captiv în suferinţă), şi plăsmuirea îşi reia adevărata imagine hidoasă, apoi se risipeşte pentru totdeauna. Aceasta este o scenă din filmul lui Bertolucci, "Micul Buddha", difuzat sâmbătă seară la Pro Cinema.
Apariţia "tentaţiilor" în pustietate sau a ispitelor este o temă care apare în toate religiile lumii şi o temă pe care au abordat-o cele mai luminoase figuri care-au fost pe Pământ. Biblia vorbeşte – de asemenea – despre apariţia "ispititorului" atunci când Iisus se ruga în pustiu, ca şi despre asocierea dintre aparenţa strălucitoare a ispitei, oferta ei spectaculoasă, chipul ei frumos şi…despre faţa hidoasă, satanică, pitită sub aparenţe. Aceasta este, de fapt, şi lupta noastră în viaţa de zi cu zi; lupta neîncetată cu tentaţiile, care sfârşesc prin a ne seduce, a ne păcăli, a ne atrage şi-a ne ţine sub papucul nesfârşit al suferinţei.
Marii maeştri şi sfinţi din toate timpurile ne-au arătat prin propriul exemplu că şi noi avem şansa mântuirii sau şansa eliberării din capacana suferinţei, în care pare a fi prinsă iremediabil fiinţa