Agenţia de marketing online, Standout, a prezentat un "profil al cititorului român de bloguri", bazându-se pe rezultatele unui sondaj găzduit de 40 de bloguri, "dintre cele mai vizitate bloguri româneşti".
Am lansat o serie de întrebări mai multor persoane din industria online din România, încercând să aflăm dacă poate fi vorba de o singură blogosferă şi în ce măsură putem vorbi de reprezentativitate în acest sondaj.
"Dacă mergem în amănuntul "reţelei" cred că putem vorbi de foarte multe blogosfere, care nu reprezintă în sine mulţimi sau entităţi, ci mai degrabă direcţii privind temele, subiectele şi interesul oamenilor din spatele blogurilor. În lista de bloggeri pe care s-a bazat studiul apar mulţi indivizi foarte vocali, guralivi şi fără reprezentare la ceea ce înseamnă fenomenul blogurilor chiar în România", ne-a declarat Ciprian Stavăr, consultant online.
"Apoi, chiar dacă vorbim de trafic, analiza trebuie să determine cine face acel trafic...calitate vs. cantitate vs. accident. Nu în ultimul rând, fenomenul blogosferă ţine de o putere pe care o are individul faţă de mass-media. Ori dacă vorbim de individ, o listă de 40 de bloguri este mult prea mică pentru a întelege un fenomen care se manifestă în multe planuri, de la artele vizuale la cele culinare, de la afeceri la ocultism. Cred că "sondajul" reprezintă în sine o părere şi tebuie privit ca atare. Nu este o cercetare, ci mai degrabă un set de pareri. Îi apreciez pe cei de la Standout, dar am reţineri în ceea ce priveşte reprezentativitatea studiului", consideră Stavăr.
PENTRU CLIENŢI
Alt consultant online, Doru Panaitescu, nuanţează problema reprezentativităţii.
"Nu e reprezentativă pentru tot fenomenul bloggingului românesc, cu toate că are cele mai importante bloguri de tip "money making" din .ro. Dacă vorbim de reprezentativitatea se