Deoarece au ieşit cu sechele din perioada comunistă, românii au dat iama în magazine, luând pe credit şi ce nu le trebuia. Criza a dat startul maturizării obiceiurilor de consum.
După ce a avut de pătimit în urma unui consum excesiv de dinaintea crizei, românul are acum temeri exagerate când iese la cumpărături. În plus, această frică de a consuma, de multe ori nejustificată, are o contribuţie la blocajul economic existent, consideră specialiştii consultaţi de "Evenimentul zilei".
"Un proverb spune că cine s-a fript cu ciorbă suflă şi-n iaurt. Consumatorii sunt mult mai reţinuţi acum când ies la cumpărături decât altă dată. Există şi temeri nejustificate, mai ales din partea celor care au avut mai mult de suferit de pe urma crizei", spune sociologul Alfred Bulai.
Cauze obiective şi subiective
Desigur, primul motiv îl reprezintă cauzele obiective precum reducerea salariilor, falimentele IMM-urilor şi numărul mare de concedieri. De la un punct încolo, însă, intervine şi frica, teama de a cumpăra un produs de calitate, care, chiar dacă este mai scump, poate ajuta cumpărătorul să facă economii pe termen lung.
"Cumpărătorii au coborât standardele de calitate. Cumpără doar ce au nevoie şi renunţă la produsele considerate de lux", consideră Bulai. Sociologul atrage atenţia că mulţi români au consumat excesiv, peste posibilităţi, şi pentru că au fost victimele unor tehnici rafinate de marketing.Românii au fost foarte vulnerabili din acest punct de vedere imediat după 1989, când în ţara noastră au pătruns marile corporaţii care au exersat tactici de vânzare şi de promovare rafinate în zeci de ani în Vest.
Atenţi la promoţii
Problema era că românii veneau din comunism, unde noţiunea de marketing îşi pierduse din valoare într-o piaţă fără competiţie reală. Frustrările acumulate în anii ’80 au dus la