Un scurt bilanţ al celor cinci ani trecuţi de la falimentul băncii americane Lehman Brothers arată că economia locală încă nu şi-a revenit după acel şoc: numărul de salariaţi este cu 450.000 mai mic, vânzările de maşini noi sunt la un sfert faţă de 2008, iar preţurile locuinţelor sunt la jumătate. Industria farma a crescut, dar pe baza decontărilor statului, în timp ce noua gamă de maşini de la Dacia şi B-Maxul produs la Craiova au întors balanţa din piaţa auto.
Piaţa locuinţelor: preţuri la jumătate, livrări cu 30% mai mici
Piaţa rezidenţială a fost printre cele mai lovite de criza ultimilor cinci ani, ţinând cont că preţurile apartamentelor din Bucureşti au scăzut la jumătate în această perioadă, în timp ce livrările de locuinţe au scăzut cu 30% la nivel naţional.
De altfel, preţurile locuinţelor din Bucureşti au început să scadă încă din primăvara anului 2008, cu luni bune înainte de prăbuşirea Lehman Brothers, după ce valorile medii solicitate săriseră pragul de 2.000 de euro/mp pentru apartamentele vechi, astfel că o garsonieră într-un cartier periferic al Capitalei ajunsese să coste şi 60.000 - 70.000 de euro.
În prezent, cu aceşti bani poate fi cumpărat un apartament cu trei camere în acelaşi bloc. În ceea ce priveşte construcţia de locuinţe, datele de la Statistică arată o uşoară revenire în prima jumătate a acestui an, dar producătorii de materiale de construcţii nu simt deocamdată un reviriment real. Astfel, numărul caselor şi apartamentelor livrate în acest an va fi cu circa 20.000 de unităţi mai mic decât în 2008.
Piaţa muncii îşi revine, dar greu
Surprinzător sau nu, în luna septembrie a anului 2008 s-a înregistrat cel mai mare număr de salariaţi din economie din ultimul deceniu, de 4,834 milioane de angajaţi. Ulterior, tăierile de costuri au făcut ca acest indicator să ajungă la un minim istoric, de