Un specialist american în acustică lansează o uimitoare teorie asupra structurii celebrului sit megalitic de la Stonhenge. Steven Waller crede că Stonehenge ar putea fi reprezentarea în spaţiu a unei iluzii sonore, scrie Le Point, citat de Agerpres.
Situl megalitic de la Stonehenge, aflat în câmpia Salisbury din Anglia, i-a intrigat mereu pe arheologi şi oameni de ştiinţă. Care să fie utilitatea sau semnificaţia acestei construcţii realizate acum 4500 de ani? Observator astronomic, loc de cult, cimitir? Au fost lansate multe ipoteze, dar niciuna nu este unanim acceptată. De această dată, acusticianul american Steven Waller, specializat în studierea relaţiilor pe care le aveau civilizaţiile străvechi cu sunetul, propune o teorie cel puţin originală despre arhitectura sitului. Potrivit lui, Stonehenge ar fi reprezentarea în spaţiu a unei iluzii acustice.
El spune că a avut această intuiţie când a vizitat locul. Ca să-şi verifice teoria, cercetătorul a făcut o experienţă ciudată, cu câţiva studenţi pe care i-a dus cu ochii legaţi pe un câmp fără nicio construcţie. În centrul unui cerc imaginar, doi flautişti au emis acelaşi sunet în timp ce ceilalţi participanţi la experiment se învârteau în cerc în jurul lor. Conform fenomenului zonelor sonore moarte, binecunoscut în acustică, interacţiunile între două sunete cu aceeaşi lungime de undă fac ca acestea să se anuleze sau să se amplifice, în funcţie de locul din care sunt ascultate.
Fără să le spună nimic despre scopul experimentului, Waller le-a cerut participanţilor să deseneze locul pe care merseseră legaţi la ochi, bazându-se numai pe ceea ce auziseră. Încercând să transpună în spaţiu zonele în care sunetul părea că se loveşte de ceva, ei au trasat planuri ciudate, alcătuite din blocuri şi uneori din arce, care semănau cu Stonehenge. Au fost surprinşi să afle că între cei doi muzicieni şi ei era