Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a respins oferta depusă de Eurocopter pentru achiziţia societăţii IAR Ghimbav. Motivele care au stat la baza respingerii ofertei sunt neîndeplinirea cerinţelor din caietul de sarcini. Oferta Eurocopter era singura depusă pentru achiziţia fabricii de elicoptere din judeţul Braşov, surse din interiorul AVAS anunţând că au existat probleme în ceea ce priveşte „garantarea ofertei”. Aceleaşi surse precizau că suma oferită de grupul franco-german pentru achiziţia IAR Ghimbav a fost de 1,5 milioane de euro.
În aceste condiţii, procedurile pentru privatizarea companiei braşovene ar putea fi reluate. O decizie în acest sens va fi luată în urma unei discuţii care va fi purtată de către reprezentanţii AVAS cu conducerea Ministerului Apărării.
Uzina IAR Ghimbav produce elicoptere şi avioane şi asigură lucrări de mentenanţă, reparaţii şi modernizări de aeronave. Compania, înfiinţată în 1925, a produs în ultimii 40 de ani peste 370 de elicoptere Puma şi Alouette, peste 800 de planoare şi 140 de avioane. Acţionarul majoritar al companiei este AVAS, cu 64,89% din capital, în timp ce Ministerul Muncii controlează 7,3% din acţiuni, iar SIF Transilvania 4,57%.
IAR a obţinut în 2006 un profit net de 7,3 milioane de lei. Acţionarii uzinei au aprobat, recent, distribuirea unui dividend brut de 0,1165 lei pe acţiune, valoarea totală a dividendelor ridicându-se la 2,2 milioane de lei. IAR nu a mai distribuit dividende din anul 2000, când valoarea totală a acestora a fost de circa 45.000 de lei.
„Noi preferăm o companie mare din domeniu”
Suba Arpad (foto), liderul Sindicatului Liber ICA Ghimbav, susţine că „noi am prefera un mare producător din domeniu pentru a ne deveni proprietar. Dar acest lucru va depinde de modul în care se face caietul de sarcini, pentru că în actualul caiet era condiţio