În Occident, există de ani buni firme de „book-packaging”, care angajează scriitori pe baza unei idei şi vând volumele gata „împachetate” editurilor. Sursa: Shutterstock
Industria de carte din Occident are, de ani buni, o ramură destul de puţin cunoscută chiar şi pentru scriitorii din Vest. Este vorba despre „packagers”, o nişă între editori şi scriitori, un fel de fabricanţi de volume care livrează cărţi gata făcute şi angajează autori la normă.
„E doar o rotiţă din angrenaj”
„Producătorii de cărţi, cunoscuţi şi ca packagers (n.r. - cei care împachetează), sunt la fel ca producătorii din film şi televiziune: în loc de show-uri, produc cărţi pentru edituri, corporaţii, organizaţii nonprofit şi altele. Se ocupă de toată munca de creaţie şi producţie pe care o fac agenţii şi editurile, cu excepţia marketingului, vânzărilor şi distribuţiei”, îşi descrie activitatea asociaţia din Statele Unite care îi reuneşte, American Book Producer s Association.
În Marea Britanie există peste 40 de astfel de firme, iar în SUA şi Canada, câteva sute. „E un lucru deja uzual, şi marele avantaj e că e mai ieftin să comanzi o carte care să-ţi vină gata făcută, decât să faci tu una. De exemplu, are cineva ideea să facă o carte despre fauna polară sau despre pietrele preţioase din Africa. Şi atunci îşi caută autori, îşi caută imagini, sună la edituri să-şi găsească una şi apoi o livrează gata făcută, la pachet. E doar o rotiţă din marele angrenaj”, explică Simona Kessler, managerul companiei Simona Kessler International Copyright Agency, care reprezintă în România peste 200 de agenţii literare şi edituri străine.
Găsesc ideea, negociază contractul, caută autori
Un volum ia naştere după următorul tipar: producătorilor le vine o idee, pe care o trimit editurilor. Negociază apoi un contract şi prospectează terenul în căutarea