Din 2008, rovinieta plătită de automobilişti va ajunge la un nivel aproape dublu faţă de cel actual, în urma modificării legislaţiei europene.
Guvernul României a adoptat, în urmă cu patru ani, o ordonanţă prin care nivelul actual al rovinietei va creşte, de la 1 ianuarie 2008, de la 24 la 40 de euro pentru motoarele non-euro. Pentru motoarele Euro I taxa va creşte de la 21 la 35 de euro, iar pentru motoarele mai puţin poluante taxa va fi de 28 de euro, acum plătindu-se doar 16,8 euro.
Proprietarii de microbuze vor suporta majorări de taxe de la 216 la 360 de euro pentru motoarele non-Euro, de la 210 la 350 de euro pentru Euro I şi, respectiv, de la 204 la 340 de euro pentru Euro II. În prezent, legislaţia nu face diferenţe între maşinile care sunt dotate cu motoare cu standard de poluare inferior lui Euro II.
UE pune alte taxe
Valoarea rovinietei va fi influenţată şi de o directivă a Uniunii Europene adoptată în primăvară şi care va intra în vigoare în iunie 2008. În aceasta se face referire strictă la transportul de mărfuri, dar se introduc şi principii precum „poluatorul plăteşte” şi „utilizatorul plăteşte”, acestea fiind aplicate automobiliştilor. Asociaţiile transportatorilor estimează că vor fi majorate nu numai taxele pe care trebuie să le plătească firmele de transport de mărfuri, dar şi cele care vor fi plătite de automobilişti.
Directiva permite recuperarea prin taxe de autostradă sau prin rovinietele aplicabile mijloacelor de transport cu o masă maximă autorizată de peste 12 tone, a costurilor de întreţinere, dezvoltare, de administrare sau a costurilor financiare presupuse de modernizarea autostrăzilor şi drumurilor naţionale importante.
Aplicarea directivei în transportul de mărfuri va duce la majorarea rovinietei cu aproximativ 50% faţă de nivelul stabilit pentru data de 1 ianuarie 2008 şi la o creştere de 2,5 ori