Dupa un optimism relativ manifestat in Romania in anul 2011, anul 2012 a adus, inca odata, un declin atat al numarului de centre comerciale finalizate cat si al suprafetei inchiriabile adaugate stocului national, trend care va continua in 2013, potrivit celui mai recent raport de piata al Jones Lang LaSalle.
Acest trend va continua si in anul 2013, avand in vedere ca atragerea finantarii ramane cel mai important obstacol pe care-l intampina dezvoltatorii de centre comerciale.
Oferta anului 2013 este estimata la 132.000 mp(5 proiecte/ 4 orase) in timp ce suprafata finalizata in anul 2012 este in jur de 166.000 mp (7 proiecte/ 5 orase).
Retailerii internationali cu prezenta directa pe piata romaneasca isi continua agresiv extinderea la nivel national, din dorinta de a beneficia de spatiile comerciale prime comercializate in conditii financiare atractive cu scopul de a-si creste cota de piata. Citeste si:Top On The Move: Cosmote, Orange si Fornetti fac schimbari de primavaraMuntii de zapada au crescut costurile de administrare ale proprietatilor cu pana la 50%JLL: Dupa 2010 va urma o perioada fara deschideri de mall-uri
Unii dintre cei mai activi retaileri sunt cei din domeniul alimentar precum Mega Image, Profi si Carrefour care-si extind reteaua cu noile concepte de magazine tip supermarket dar si retailerii din domeniul confectiilor precum H&M, C&A, Inditex, Takko si Deichmann. Retailerii locali care opereaza in sistem de franciza sau sub propriile branduri sunt in continuare prevazatori si se concentreaza doar pe centrele comerciale performante.
"Este de mentionat ca in anul 2012 a crescut decalajul dintre cererea pentru spatiile prime si cele secundare, din centrele comerciale mai slab performante", spun consultantii JLL.
Chiriile prime din centrele comerciale sunt estimate intre 60-70euro/mp/luna. Chiriile prime ale unitat