Noua versiune a taxei de poluare, introdusa de la 13 ianuarie, ar putea conduce la blocarea pietei de autoturisme la mana a doua.
Costurile suplimentare care vor trebui suportate de cei care doresc sa-si vanda masinile mai vechi se pot ridica la mii de euro, in conditiile in care o masina la mana a doua nu este tocmai scumpa in sine.
Prin urmare, o masina veche ar ajunge la un pret similar uneia noi, ceea ce ar ingradi libertatea proprietarilor de a dispune asa cum doresc de proprietatea lor, potrivit specialistilor.
Aproximativ 2,5 milioane de autoturisme au fost inmatriculate inainte de 1 ianuarie 2007, iar proprietarii trebuie sa plateasca, potrivit noii legi, taxa de inmatriculare.
Pentru o Dacia veche, de exemplu, care ar putea fi vanduta la un pret de circa 2.500 de euro, taxa de poluare se ridica la aproximativ 1.500 de euro. In aceste conditii, este putin probabil sa fie gasiti doritori pentru a mai da aceasta suma pe o Dacie veche, avand posibilitatea sa cumpere una noua.
Potrivit avocatului Gheorghe Piperea, din cauza acestei noi modalitati de aplicare a taxei, s-ar putea deschide procese la Curtea Europeana a Drepturilor Omului (CEDO), nu numai la Curtea de Justitie a Uniunii Europene, ca pana in prezent, deoarce se incalca dreptul la garantarea proprietatii, ce este un drept constitutional.
In plus, se incalca si principiul conform caruia poluatorul trebuie sa plateasca, deoarece, daca nu pot sa mai vanda masinile vechi, proprietarii acestora vor continua sa le utilizeze pana nu mai sunt bune decat de fier vechi.
In unele cazuri, cum ar fi masinile cu motoare de capacitate foarte mare, construite in urma cu 14 ani, valoarea taxei de poluare depaseste cu mult valoarea masinii in sine, ajungand la peste 30.000 de euro, bani care pot fi utilizati pentru a cumpara chiar mai mu