Desemnarea firmelor câştigătoare pentru construirea a trei loturi de autostradă învecinată ridică semne de întrebare privitoare la obiectivitatea modului de acordare a contractelor publice.
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) subordonată Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine (DPIIS), condus de ministrul Dan Şova, a anunţat ieri câştigătorii ultimelor trei tronsoane de autostradă cuprinse între municipiile Lugoj şi Deva.
Potrivit unui comunicat de presă remis ieri de către
DPIIS, câştigătorii lucrărilor sunt asocierile Salini-Secol (lotul 2), Teloxim-Comsa-Aldesa (lotul 3) şi Tehnostrade Spedition UMB, lotul 4.
Mari semne de întrebare la desemnarea câştigătorilor
De regulă desemnarea câştigătorilor se face prin însumarea punctajelor, tehnic şi financiar, obţinute de participanţi. Uneori CNADNR impune participarea constructorilor la licitaţia pentru un singur lot, dacă sunt mai multe licitate. În cazul de faţă a fost anunţat încă de la început că criteriul de departajare va fi preţul minim. În plus, CNADNR nu a impus participanţilor să liciteze pentru un singur lot.
De aceea, în cazul licitaţiilor pentru cele trei loturi firma ce avea cel mai bun preţ pe unul dintre ele a pierdut contractul doar dacă CNADNR i-a respins oferta ca neconformă, constructorului lipsindu-i eligibilitatea, fie pentru că preţul cerut a fost neobişnuit de mic (preţ de dumping) şi nu a putut să-l justifice.
În cazul de faţă, misterul este reprezentat de faptul că asocierea Tehnostrade Spedition UMB, firme deţinute de regele asfaltului Dorinel Umbrărescu, a fost desemnată câştigătoarea unui contract şi necâştigătoare a celorlalte două, deşi cele trei tronsoane sunt învecinate, asemănătoare la dificultate, şi la toate Umbrărescu a avut cele mai mici preţuri. Mai mult ciudăţenia