Guvernul a mai schimbat o tura de prefecti. Ca si data trecuta, au fost schimbati cei apropiati de PD sau de PLD. Evident, noi stim ca sunt schimbati pe criterii politice, evident ca ei stiu ca noi stim, si totusi jucam cu totii comedia unei legi care spune ca prefectul este un inalt functionar public apolitic.
Este inca un caz de lege proasta, votata orbeste de politicieni care nu au avut nici un moment intentia sa o respecte.
In 1999, Romania era aproape sa deschida negocierile de aderare la Uniunea Europeana, dar ramaneau doua chestiuni nerezolvate: situatia copiiilor din orfelinate si lipsa unei legi a functionarilor publici. Asa ca s-a facut repede un proiect de lege, cu ceva consultanta europeana.
Romania a adoptat o lege foarte draconica, instituind o categorie vasta de functionari publici apolitici, pana la nivelul secretarilor generali ai ministerelor. Sursa de inspiratie era acel celebru civil service britanic, adica o categorie de functionari exceptional pregatiti, de care politicienii au nevoie si ii lasa in pace.
Acesti functionari au facut Imperiul Britanic un colos fara mare forta militara, dar cu o administratie pe care indienii si alti fosti colonizati inca o mai regreta. Trebuie spus sa modelul britanic reprezinta un caz cu totul particular. Alte tari au metode diferite, in SUA schimbarea presedintelui duce la inlocuirea catorva mii de functionari.
De ce a vrut Romania sa copieze modelul britanic? Era potrivit pentru noi? As spune ca nu. Nu am avut o traditie a unei administratii independente si responsabile. Am banuiala ca avand consultanti englezi in proiectul de elaborare a legii functionarilor publici, ei ne-au vandut ce stiau, noi am cumparat fara discutii.
Astfel incat, in 1999, fara pregatiri prealabile, Romania s-a trezit cu o lege care crea functionari publici greu de sc