Dacă acum zece ani, piaţa auto chinezească se rezuma la maşini second-hand importate de prin Asia, ori la “chienzării” pe patru roţi, în 2010 clientul chinez a devenit mai important decât cel european sau american. Cel puţin cel de autoturisme premium. Giganţii clasei, Mercedes, BMW şi Audi, nu ştiu cum să mai stăvilească apetitul interminabil al chinezilor cu dare de mână, pentru maşini de lux.
Ce-i drept, pentru mulţi europeni “chinez cu dare de mână” pare să fie o simplă sintagmă, într-o ţară unde salariul mediu lunar îţi ajunge să mergi la restaurant cu familia în România. Totuşi, realitatea este însă cu totul alta, pentru că în China există, în momentul de faţă, nu mai puţin de 900.000 de milionari în dolari.
Iar decizia mărcilor premium de a spori producţia pentru China începe să capete sens. Automobilele premium germane sunt lozul câştigător pentru o industrie europeană aflată în declin. Anul trecut, piaţa auto din China a devenit cea mai mare din lume, depăşind-o pe cea din SUA. Drept urmare, Mercedes, BMW şi Audi şi-au anunţat angajaţii că anul acesta nu va mai exista celebra “pauză de vară” din luna august, în care, practic, se punea lacătul pe uşa fabricii, iar absolut toţi muncitorii plecau în vacanţă. De data aceasta, cei trei constructori auto nu ştiu cum să facă să mărească producţia, în aşa fel încât să facă faţă cererii din China.
Patru luni de aşteptare pentru un BMW Seria 5
Daimler a angajat 1.800 lucrători temporari, iar la fabricile din Germania unde se asamblează modelele SLS, GLK şi Clasa E Cabrio, se lucrează şi sâmbăta. Şi conducerea Audi se gândeşte să adauge ture suplimentare la fabrici.
Cel mai mare constructor premiu, BMW, va angaja şi el 5.000 de lucrători temporar, pe care îi plăteşte cu 1.000 euro pe lună. De asemenea, conducerea cnstructorului auto negociează cu sindicatele pentru a extinde să