Victimele medicilor vor putea fi despăgubite în urma unei înţelegeri cu spitalul. Dacă bolnavul sau urmaşii acestuia nu sunt mulţumiţi de suma de bani oferită, conflictul va fi mediat în următoarea etapă de experţi angajaţi de către direcţiile de sănătate publică
Ministerul Sănătăţii a introdus noi prevederi la Legea 95/2006, privind judecarea cazurilor de malpraxis. În premieră, au fost introduse prevederi prin care prejudiciile stabilite de comisiile de malpraxis ale direcţiilor de sănătate publică se pot rezolva pe cale administrativă, prin înţelegere între victima actului de malpraxis (sau a aparţinătorilor acesteia) şi furnizorul de servicii medicale. În acest fel pacienţii pot preîntâmpina un proces în instanţă care poate avea o durată îndelungată şi costuri uneori peste puterile lor financiare. De altfel, în prezent, există o tendinţă la nivelul tuturor statelor Uniunii Europene de soluţionare a cazurilor de malpraxis prin această soluţie, de mediere, explică reprezentanţii Ministerului Sănătăţii. Decizia comisiei va trebui să stabilească nu numai dacă în cauză a fost sau nu o situaţie de malpraxis, aşa cum se întâmpla până în prezent, dar să se pronunţe şi asupra circumstanţelor, a cauzelor, natura şi întinderea prejudiciilor produse pacienţilor. S-a stabilit, de asemenea, ca la dezbaterile comisiei de malpraxis să participe şi un reprezentant al societăţii de asigurări. Atunci când comisia stabileşte că exista cazul de malpraxis, asigurătorul va face o ofertă celui prejudiciat pentru a se încheia o înţelegere.
Dacă victima prejudiciului şi personalul medical, furnizorii de produse şi servicii medicale, sanitare sau farmaceutice acceptă această înţelegere se va încheia un contract de tranzacţie.
Dacă cel prejudiciat nu este de acord cu oferta asigurătorului, atunci, tot ca o noutate, soluţionarea conflictelor existente între cel care