Programul propus de filarmonica timişoreană la actuala ediţie a Festivalului „George Enescu” s-a deschis cu al doilea Concert pentru pian şi orchestră al compozitorului Michael Hersch din S.U.A. Creată în anul 2010, lucrarea e alcătuită din zece mişcări, precedate de câte un moto de câteva versuri din lirica poetului polonez modern Zbigniew Herbert.
Acestea au ca temă comunicarea intimă dintre sufletul artistului şi natură. Ca să ne facem o idee, prezint ca mostră primul fragment în versiune românească:
…..să tremure-n aer
să sufle-n cenuşă să agite cuvintele
să măture umbrele căzute-n urma noastră…..
Muzica fiecărei mişcări e concepută ca o ilustrare programatică a fragmentelor poetice. Limbajul folosit este preponderent atonal, cu rare inserţii de linii melodice şi corale armonice. Măiestria compozitorului e demonstrată prin modul echilibrat în care a organizat competiţia şi cooperarea dintre cele două forţe, pianul şi orchestra. Ambele au parte de momente spectaculoase, de confruntări dramatice dar şi de convorbiri în şoaptă. Partiturii solistice, deosebit de ofertantă, i-a dat viaţă pianistul Matei Varga, o adevărată mândrie a şcolii româneşti de pian. După ce l-am admirat, în anii din urmă, pentru excelenţa artei sale în zonele repertoriului tradiţional, îl regăsim acum pe Matei Varga exprimându-se cu o putere carismatică reînnoită în această lucrare contemporană, căreia îi dă strălucire şi pregnanţă. Pe durata celor 36 de minute ale concertului, măiestria sa de muzician virtuoz s-a desfăşurat spectaculos, fiind totodată potenţată de o profundă implicare afectivă. Aplaudat îndelung, solistul a oferit cu generozitate, ca suplimente memorabile, Poloneza militară de Chopin şi o sonată de Scarlatti.
Următoarea piesă din program, Umbre – omagiu lui Debussy, aparţine compozitorului francez Thierry Huillet şi datează din anul 2010.Po