Guvernul şi-a anunţat miercuri intenţia de a muta Metrorex de la Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) în subordinea Primăriei Capitalei.
Motivul invocat de premierul Victor Ponta în şedinţa de guvern a fost nevoia continuării unor investiţii care ar fi mai bine prioritizate de Primăria Municipiului Bucureşti (PMB), în baza mandatului pe care îl are de la cetăţeni, decât de „interesele obscure” din ministere.
Executivul s-a angajat totodată să sprijine proiectele de investiţii ale Metrorex, însă premierul nu a detaliat aspectele tehnice complicate pe care le presupune trecerea operatorului de stat în administraţia PMB
„Evident că guvernul va continua să finanţeze (Metrorex n. r.) pentru că Primăria nu are cum doar din surse proprii”, a precizat Ponta.
Cine va plăti subvenţia care acoperă 60% din preţul unei călătorii cu metroul
Un alt aspect care nu a fost comentat de autorităţi este capacitatea financiară a PMB de a susţine Metrorex, mai exact, de a continua să plătească subvenţia pentru transportul de călători. Anul acesta, Metrorex a primit de la bugetul de stat o subvenţie în valoare de 349 de milioane de lei care acoperă circa 60% din preţul unei călătorii cu metroul.
Dacă PMB, care are de plătit subvenţii şi pentru RADET şi RATB, nu găseşte resursele pentru a acorda şi această subvenţie, preţul unei călătorii cu metroul ar putea creşte de la 1,1 lei, costul mediu al unei călătorii, la 2,75 de lei.
„Nu cred că municipalitatea va putea susţine financiar metroul. Strict din punct de vedere al normalităţii, da, metroul ar trebui să fie la PMB, dar având în vedere creditele pe care le are, subvenţiile necesare, dar şi salarizarea, pentru că angajaţii Metrorex care lucrează în total alte condiţii de muncă decât cei ai RATB, spre exemplu, cred că primarul general ar trebui să solicite o resursă bugetară”, a