Percepţiile negative despre romi se menţin în România, iar mediatizarea excesivă contribuie la acest fenomen. Este una din principalele concluzii ale unui studiu realizat de către Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES) cu privire la atitudinile şi percepţiile românilor şi la mediatizarea recentă a decesului autointitulat "rege" al ţiganilor, Florin Cioabă.
Patru din cinci români consideră că evenimentele legate de decesul şi înmormântarea regelui Cioabă au fost prezentate în mod excesiv. Studiul a fost realizat în perioada 2-3 septembrie, pe un eşantion de 1.424 respondenţi din România, toţi cu vârste peste 18 ani. Potrivit sondajului, decesul lui Florin Cioabă a fost un fapt social cunoscut unui procent semnificativ de oameni, astfel că 96% dintre subiecţii intervievaţi în cadrul unui sondajului IRES, la începutul lunii septembrie, au declarat că au auzit despre nefericitul eveniment.
O analiză a notorietăţii evenimentului, în raport cu câteva întrebări socio-demografice, nu relevă discrepanţe majore între categoriile acelor variabile, astfel că de moartea lui Florin Cioabă au auzit, în procente relativ egale, atât persoane de genul masculin (97,2), cât şi de gen feminin (95,4).De asemenea, de respectivul eveniment au avut cunoștință atât persoane din mediul urban (97,3%), dar şi din mediul rural (95,1%), iar distribuţia în funcţie de regiunea geografică a fost următoarea: Transilvania şi Banat (96,2%), Sud, Bucureşti şi Dobrogea (95,9%), iar Moldova (97,6%).
Persoanele cu vârsta între 51-65 de ani sunt cele care tind într-o măsură mai mare să fi auzit de moartea lui Florin Cioabă (98,3%), însă şi persoanele cuprinse între 36-50 de ani şi cele de peste 65 de ani au cunoştinţă despre acest eveniment într-o pondere ridicată (97,9, respectiv 96,3). Dintre respondenții cu vârsta între 18-35 de ani, 90,9% declară că au auzit de moartea lui Ci