Autorităţile din Cluj sunt acuzate că vor să încredinţeze direct un contract de 16 milioane de euro vizând lucrări de mutare a unor deşeuri chimice din calea viitoarei Autostrăzi Transilvania. Sursa: Vlad Stănescu
Este vorba despre 150.000 de tone de deşeuri chimice de hexaclorciclohexan provenite de la fostele Uzine Chimice Turda, care ar urma să fie duse pe raza localităţii Bădeni, judeţul Cluj.
Sub pretextul că lucrările trebuie executate foarte repede, autorităţile se pre gătesc să le încredinţeze direct, fără licitaţie, firmei I&C Invest SRL din Turda.
Câţiva patroni ai unor firme de construcţii din Cluj spun că nici nu s-a pus problema unor licitaţii şi pun acest lucru pe seama valorii mari a contractului. „Preţul normal, cu un profit de peste 50 la sută, este cam de trei euro/tonă de deşeu transportat. Rezultă un preţ de până în 500.000 de euro. Chiar dacă am adăuga şi construirea celulei, şi tot nu ar trece de un milion de euro”, ne-a spus patronul unei firme de construcţii din Cluj.
Daniel Călugăr, patronul firmei I&C Invest SRL din Turda, recunoaşte că suma de 16 milioane de euro a fost fixată chiar de el. „Am dus negocieri cu Bechtel şi cu Com pania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, dar totul se rezumă în prezent la simple discuţii. Eu am vrut să mutăm deşeurile într-o fostă balas tieră a firmei mele, dar a căzut şi vor fi alese alte locuri, tot ale mele. Cu Bechtel cred că o să lucrăm ca subcontractori. Investiţia o vom face noi, firma noastră. Construirea unei celule costă între 5 şi 6 milioane de euro. Avem în plan să facem 5-6 celule de depozitare”, ne-a spus Daniel Călugăr.
Autorităţile implicate în mutarea deşeurilor merg pe aceeaşi idee: că, deocamdată, totul se rezumă la discuţii. Totuşi, prefectul judeţului Cluj, Florin Stamatian, e convins că deşeurile vor fi