Statistica arată că ne-am axat pe produsele de strictă necesitate, dar am cheltuit mai mult pentru vicii. Sursa: RĂZVAN VĂLCĂNEANȚU
Criza economică din ultimii cinci ani şi-a pus amprenta asupra comportamentului de consum al românilor. Nu am redus cheltuielile cu mâncarea, care au păstrat aceeaşi pondere în consumul unei gospodării, de 43%. În plus, viciile au continuat să ocupe un loc important în bugetul unei familii, ba chiar cheltuielile cu tutunul şi alcoolul au crescut faţă de 2008, până la 8%. Practic, pe mâncare, băutură şi ţigări se duce jumătate din bugetul unei familii.
Aşa reiese comparând datele Institutului Naţional de Statistică (INS) privind veniturile şi cheltuielile gospodăriilor din trimestrul doi al acestui an cu cele din perioada similară a lui 2008. În intervalul analizat, veniturile totale medii lunare pe gospodărie au crescut cu 25%, la 2.563 lei, în timp ce cheltuielile s-au majorat cu 26%, până la 2.296 lei, din care 71,5% au mers în consum.
De unde s-a tăiat pentru a face faţă cheltuielilor? De la îmbrăcăminte şi încălţăminte, de exemplu. De asemenea, în urmă cu cinci ani, când criza încă nu îşi arătase colţii, românii alocau mai mulţi bani pe mobilier şi dotarea locuinţei, ori pentru comunicaţii, educaţie sau cultură.
Bani mai mulţi pentru taxe
O pondere mai mare în cheltuielile de consum îl au acum utilităţile, potrivit datelor INS. Şi transportul costă mai mult.
Când vorbim de cheltuielile totale ale familiei, după cele de consum, importante sunt impozitele şi taxele, a căror pondere a crescut de la 15,9% la 16,7%. Vorbim atât de o majorare procentuală, cât şi valorică, dat fiind că procentul se aplică acum la o bază mai mare.
De asemenea, de notat este faptul că veniturile din prestaţii sociale (pensii, concedii, şomaj etc.), au o pondere foarte ridicată în bugetul unei familii din România, pract