Economiştii cred că principala cauză a crizei vine din deficitul comercial. Importurile masive, care susţin mai mult consumul decât investiţiile, au condus la căderea industriei româneşti. Analiza Top 100 România 2007, publicată de FinMedia, a evidenţiat o concluzie esenţială: pentru prima oară după 11 ani, companiile din comerţ domină topul atât numeric, cât şi ca cifră de afaceri.
O privire atentă asupra acestei ierarhii, care se referă la performanţele firmelor realizate în anul 2007, relevă o situaţie inedită, previzibilă şi nu tocmai propice unei dezvoltări generale sănătoase: ofensiva pe piaţa autohtonă a marilor companii multinaţionale din comerţ este încă în toi şi ea confirmă modelul actual de creştere economică a României pe bază de consum.
Mecanismul declinului
Economiştii Centrului Român de Modelare Economică (CERME) consideră că tocmai înclinaţia spre consum este cauza care a dus la criza cu care se confruntă acum industria românească.
Faptul că românii preferă să cumpere mai multă marfă din import decât din producţia autohtonă determină restrângerea treptată a pieţei căreia i se adresează producătorii din ţara noastră. Rezultatul se vede astăzi, în industrie: din cauza lipsei de comenzi, marile combinate industriale se văd nevoite să-şi restrângă sau chiar să oprească activitatea. Şi un exemplu concret: importurile auto second-hand au lăsat fără piaţă producătorul autohton Dacia Piteşti...
“Noi avertizăm de mai mulţi ani că decalajul dintre importuri şi exporturi e prea mare, iar gradul de acoperire a acestui deficit e tot mai scăzut. Acum, probabil, ni se dă dreptate, dar din păcate e cam târziu”, ne-a declarat economistul Cezar Mereuţă, directorul CERME.
El consideră că o soluţie la criza actuală din industrie nu poate fi dată acum, ci “trebuie să aşteptăm până se s