Implementarea masurilor de austeritate in intreaga Europa, dar si in Romania, s-a facut simtita prin reducerea semnificativa a portofoliului de proiecte finantate atat de la bugetul de stat cat si cele finantate din surse private, ceea ce a condus la intrarea a mii de societati in insolventa sau faliment.
La nivel local acest lucru se traduce printr-un declin al pietei constructiilor cu 40% in ultimii patru ani si o scadere a personalului din piata cu peste 20% ceea ce a condus la o evolutie constant negativa a productivitatii in raport cu evolutia medie a salariului brut, de 14% in 2012, comparativ cu 2008.
Schimbarile politice si de management politic au afectat puternic piata
Reprezentantii din domeniu pun situatia actuala din piata pe seama unei guvernari eronate, care nu a impulsionat in niciun fel consumul din industrie.
O explicatie a acestui blocaj tine si de numarul ridicat de schimbari de manangement ce a avut loc la companiile de stat care directioneaza banii catre cele mai importante proiecte din constructii.
“Una din marile probleme cu care ne-am confruntat a fost cea a schimbarii ministrilor din functie. Managementul Companiei Nationale de Autostrazi din Drumuri din Romania (CNADNR) este iarasi unul care a suferit schimbari periodice in ultimii ani, ceea ce a cauzat blocaje si negocieri care, din pacate, nu au avut finalitate. In acest mod au fost blocate proiecte importante care ar fi adus o componenta solida pietei. Resursa umana disponibila pentru actul guvernamental este aproape consumata, vedem ca este departe de a raspunde unor rigori si cerinte industriale, fara de care economia nu isi poate gasit traiectoria favorabila”, a declarat in cadrul unei conferinte de presa – Laurentiu Plosceanu (foto dreapta sus), presedinte al Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii (ARACO).
Potrivit acestuia s