Din cel mai recent film al fratilor Dardenne ramai mai ales cu tenacitatea pustiului care se agata de tata incercand sa-l faca sa se poarte ca un parinte si incapatanarea toleranta cu care e dispus sa-i ignore toate derapajele. Inspirat dintr-un caz real, "Le gamin au vélo" e un basm modern cu un erou fraged ce parcurge un proces de crestere, un parinte care se vrea invizibil, un vulpoi si o zana care vindeca.
E ceva nou pentru Jean-Pierre si Luc Dardenne care ne obisnuisera cu povesti ca-n viata din care nu razbatea niciun fir de speranta. Jérémie Renier (care il interpreteaza aici pe tatal denaturat al lui Cyrill) era in "L'Enfant", cu care Dardenne-ii au luat in 2005 al doilea Palme d'Or, tatal care isi vindea copilul proaspat nascut.
Un rol pozitiv avea insa in "La Promesse", filmul in care debuta ca adolescent si care punea accent, ca si "Tacerea Lornei"/"Le Silence de Lorna" pe soarta umila a imigrantilor intr-o lume care nu pune pret pe cei multi si saraci.
Stangismul fratilor Dardenne, care li s-a lipit ca o eticheta pe frunte datorita faptului ca dau filmelor lor o incarcatura sociala, umanista si ca refuza "compromisul" cu happy end-ul, se rezolva in "Baiatul cu bicicleta" intr-o poveste solara (filmata in premiera vara) in care o tanara femeie, in contratimp cu societatea tot mai individualista in care traieste, se ofera sa ajute un copil care i se agata literlamente de fusta in sala de asteptare a unui cabinet medical.
Regizorii-scenaristi nu lasa povestea sa respire. Nu au timp de momente statice ori de reverii. In permanenta se intampla ceva pe ecran, cu atat mai mult cu cat aparatul de filmat il urmareste fidel pe Cyrill (Thomas Doret) care e ca argintul viu, intr-o miscare continua - nu gandita, cat viscerala, instinctiva. Cyrill e un pui de om panicat ca ramane singur si care isi mascheaza frica actionan