Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) a primit oferte din partea unei companii din China şi a trei asocieri de firme pentru proiectarea, construcţia, finanţarea şi operarea tronsonului de autostradă Comarnic-Braşov. Surpriza? Printre ofertanţi se numără şi companiile Vinci şi Aktor, care s-au retras din acest proiect în urmă cu trei ani.
Ofertele pentru preselecţie la dialog competitiv au fost depuse astăzi la CNADNR. Astfel, pe listă s-au înscris compania China Communications Construction şi asocierea formată din din firmele Spedition UMB şi Tehnostrade, asocierea formată din Vinci, Strabag şi Aktor, precum şi asocierea formată din Impregilo şi Salini.
Statul a mai încercat de două ori să construiască autostrada Comarnic-Braşov, ultima tentativă având loc în 2010, când câştigătorul licitaţiei, asocierea Vinci (Franţa)-Aktor (Grecia), a renunţat la contract. Grupul elen Ellaktor, din care face parte compania Aktor, a anunţat că a anulat contractul de construcţie a autostrăzii pentru că statul român nu a acceptat anumite clauze, situaţie care a făcut imposibilă asigurarea finanţării.
Tronsonul Comarnic-Braşov, cu lungime de 55 de kilometri, avea ca termen de realizare anul 2014. După finalizarea lucrărilor, statul român ar fi plătit în 26 de ani în total 4,8 miliarde de euro.
Ca o primă condiţie de precalificare, statul român le cerea concurenţilor să prezinte dovada că în ultimii trei ani fiscali (mai exact 2009, 2010 şi 2011) au realizat o cifră de afaceri medie anuală de cel puţin 1,3 miliarde de lei. O altă condiţie – poate cea mai grea, având în vedere că de ea s-au împiedicat francezii de la Vinci în 2010 – este cea potrivit căreia candidatul trebuie să demonstreze că dispune sau că va dispune de resurse financiare care să acopere costurile aferente realizării proiectului.