Bucurestiul dispune de o oferta limitata de spatii comerciale moderne, raportat la numarul de locuitori, fata de celelalte capitale din Uniunea Europeana. Insa proiectele de sute de mii de metri patrati anuntate nu au nici de departe succesul dinainte garantat.
"Tipul de magazine incluse intr-un mall este dat de conceptul mall-ului. Dezvoltatorul alege chiriasii in functie de locatie, piata tinta si concept. Intr-un mall bine gandit de la inceput, magazinele ar trebui sa functioneze. Esecurile sunt din cauza conceptelor gresite (nepliate pe locatie si piata tinta) si a politicii comerciale a magazinelor neadaptate cererii consumatorilor", considera Luiza Moraru, managerul departamentului de retail in cadrul Eurisko.
Din cauza unor astfel de neconcordante, in City Mall, de exemplu, mai multi chiriasi cu activitati rentabile in alte locatii, precum Turabo Cafe sau Elmi Prodfarm, au hotarat sa-si rezilieze contractele la doar cateva luni de la deschidere, cu toate ca cererea pentru astfel de spatii depaseste in continuare capacitatea centrelor comerciale, potrivit specialistilor de pe piata.
"Este dificil sa estimezi o capacitate exacta de absorbtie. Cerere exista, piata este inca foarte mare si foarte probabil numarul de proiecte va creste semnificativ atat inainte, dar mai ales dupa aderare", spune Moraru. Consultantii in domeniu estimeaza aceasta crestere mizand pe investitorii atrasi dupa aderarea la Uniunea Europeana si pe cresterea puterii de cumparare, impulsionata si de dezvoltarea unor noi forme de creditare.
"Piata de retail din Romania cunoaste o dinamica deosebita care va continua si in urmatorii ani, ca urmare a cresterii nivelului de trai si a diversificarii produselor financiare de credit pentru persoanele fizice. In aceste conditii, va creste si interesul marilor retaileri pentru piata din Romania, ceea ce va impulsiona dezv