Piata de electrocasnice din Romania, estimata la aproximativ 260 mil. euro, s-a contractat cu 50% odata cu inceputul crizei financiare, ceea ce s-a tradus printr-o scadere la fel de abrupta a cererii. Astfel, romanii au ajuns sa isi schimbe frigiderele o data la 18 ani, spune Monica Iavorschi, director general al Arctic, cel mai mare producator autohton de electrocasnice.
Pretul mediu in achizitia de electrocasnice este de 300 de euro in Romania, valoare comparabila cu cea a altor tari in care producatorul Arctic exporta, insa inferioara sumelor cheltuite de consumatorii germani, care aloca in medie 500 de euro pentru astfel de cumparaturi.
O tendinta observata de reprezentantii Arctic este alinierea preferintelor consumatorilor romani cu cele ale clientilor din alte tari europene si anume produse mai complexe, cu functii multiple. Spre exemplu, cel mai scump produs din portofoliul Arctic – o combina frigorifica ce beneficiaza si de functia “lumina albastra” (permite pastrarea prospetimii legumelor si fructelor pentru o perioada mai indelungata) – inregistreaza vanzari de circa 2.000 de unitati pe luna, la un pret de aproximativ 2.200 de lei.
“In conditiile unei reveniri a consumului, piata electrocasnicelor se poate dubla. Speram si asteptam aceasta revenire, insa intrebarea este cand si daca mai iesim din aceasta criza”, afirma Monica Iavorschi (foto).
Cel de-al doilea trimestru al lui 2011 a adus vesti bune pentru piata electrocasnicelor mari care a crescut cu 5%, la 75 milioane euro.
Cu toate ca sezonalitatea ar fi trebuit sa ajute piata de frigidere in directia unei performante mai bune, vanzarile din T2 2011 au fost de fapt ceva mai slabe ca cele din T2 2010. Acest lucru s-a datorat in mare parte faptului ca cel de-al doilea trimestru al anului trecut a fost sustinut semnificativ de campaniile de buy-back care au incetat incep