Decizia CNA de a suspenda difuzarea spotului Unirea in care Dorel si prietenii lui joaca fotbal pe un santier arheologic a determinat, in premiera, organizatia ActiveWatch - Agentia de Monitorizare a Presei sa ia pozitie fata de o hotarare a Consiliului legata de un spot comercial. In calitate de organizatie ce apara dreptul la libertatea de exprimare, AMP a adresat, luni, CNA o scrisoare in care cere acestui for sa "reconsidere decizia de somare de intrare in legalitate pentru spotul publicitar la coniacul Unirea".
Saptamana trecuta, CNA a emis o decizie de somare de intrare in legalitate pentru spotul Unirea - "Unde-s multi puterea creste", realizat de agentiile Next si Cap, deoarece ar stimula un "comportament imoral" si ar incalca, astfel, Legea Audiovizualului. Decizia presupune scoaterea clipului publicitar - lansat initial la inceputul verii, pentru a se suprapune cu Euro 2008 - de pe posturile TV pana cand acesta "intra in legalitate".
Potrivit Lianei Ganea de la ActiveWatch-AMP, aceasta organizatie a mai luat, in trecut, pozitii in privinta unor decizii legate de spoturi sociale, dar este pentru prima data cand ia pozitie fata de o hotarare privind un spot comercial.
In scrisoarea adresata CNA, organizatia invoca un model de analiza folosit in SUA, unde judecatorii au considerat ca restrictionarea "discursului comercial" trebuie sa fie supusa unei analize in patru puncte: "Astfel, atat timp cat (i) "discursul comercial" nu priveste activitati ilegale si nici nu este fals sau inselator, atunci nu poate fi restrictionat (ii) decat acolo unde exista un interes clar al guvernului in a reglementa; daca cele doua conditii sunt satisfacute, trebuie totodata determinat ca (iii) reglementarea va avansa in mod direct interesul guvernului, si (iv) ca reglementarea nu este mai degraba excesiva decat necesara pentru atingerea scopului in