In ghidurile de calatorie, pe site-urile dedicate culturii poloneze sau in pliantele agentiilor de turism, orasul Lodz a devenit o metonimie pentru cinematografia poloneza, un punct de referinta in cultura ultimilor cincizeci de ani in spatiul central si est-european.
- Acum
intre 17 si 21 noiembrie, Institutul Polonez a organizat Lodz Film Festival, o retrospectiva a celor mai recente productii ale Scolii de Film, Teatru si Televiziune „Leon Schiller“ din Lodz. Cei care au trecut saptamina trecuta pe la Cinemateca Eforie au putut urmari, in sectiunea „now“, scurtmetrajele realizate de studentii din promotiile 2001-2006. Fie ca a fost vorba de filme de regie, de imagine sau de documentar propriu-zis, obsesia documentarismului pare sa fi fost nota dominanta a scurtmetrajelor – majoritatea instantanee din cotidian, din realitatea imediata a unor vieti comune, alese parca la intimplare, dar metamorfozate in fictiuni cu rol exemplar (tot asa ca si nuvelele lui Cervantes). Sectiunea „then“, careia i-a fost dedicata ultima zi de festival, a cuprins scurtmetraje semnate de regizori celebri care au absolvit Scoala din Lodz – Andrzej Wajda, Roman Pola´nski, Krzysztof Zanussi. Dintre regizorii prezentati in prima sectiune, Leszek David a primit in 2004 premiul pentru cel mai bun documentar la Festivalul de Film din Cracovia (pentru Barul din Gara Victoria, un film despre doi tineri care, lipsiti de orice perspectiva de a-si gasi o slujba in orasul lor natal, se hotarasc sa plece la Londra, unde realitatea se dovedeste a fi cel putin la fel de neprietenoasa). Jan Komasa a cistigat in 2004 Cinefondation Awards (Cannes), Wojciech Kasperski a primit, anul acesta, trei premii la Festivalul de Film din Cracovia, pentru Orasul evadarii, un film bazat pe fapte reale, inspirat din luptele de strada iscate de suporterii unui club de fotbal.
- Atunci @N_