La aproape doi ani de la lansarea noii generaţii, japonezii au prezentat şi noul diesel de 1,6 litri menit să completeze gama în segmentul inferior de preţ, mai ales în condiţiile în care singura alternativă pe motorină era cel de 2,2 litri. Dacă în Germania există clienţi, pe piaţa locală puţini însă sunt cei care aleg un motor mai mare de 2,0 litri din cauza taxelor mari.
De aceea Mazda a ales să lanseze noul diesel de 1,6 litri şi 116 CP cuplat la o cutie de viteze cu şase trepte.
Alături de motorizarea pe benzină tot de 1,6 litri, aceasta are şanse mari să fie în topul preferinţelor din Europa de Vest, unde consumatorii sunt mari fani ai motoarelor cu emisii şi consum scăzut, dar şi în România unde acest model poate fi o alternativă reală la motoarele pe benzină.
Atât la exterior, cât şi în interior noua versiune este absolut identică cu cele de până acum. Designul exterior este unul dinamic, specific mărcii, căruia nu ai ce să-i reproşezi. La fel şi interiorul - are materiale corecte, finisări impecabile şi comenzi ergonomice.
Imediat ce iei loc la volan şi porneşti motorul însă realizezi că ai de-a face cu o Mazda. Cu toate că 116 CP nu pare o cifră "dinamică", setările maşinii o fac aproape la fel "sportivă" ca pe una de 150 sau 185 CP. Cutia este scurtă şi precisă, aşa cum ne-au obişnuit japonezii, iar motorul răspunde prompt la orice apăsare a pedalei de acceleraţie. Dar aici contează în primul rând consumul, având în vedere publicul-ţintă al maşinii.
Oficial, constructorul anunţă un consum mediu de 4,4 litri/100 km. Nu dorim să-l contrazicem, dar la un condus ceva mai dinamic acesta va depăşi 6 litri/100 km.
Spre exemplu, pe un traseu montan prin sudul Franţei, combinat cu traficul din Cannes şi Nisa, computerul de bord indică un consum mediu de 7,5 litri/100km, o valoare corectă având în vedere că ne-am concentrat pe dina