Şase constructori români şi unsprezece străini au fost declaraţi ieri câştigători ai celor nouă loturi de autostrăzi de pe ruta Nădlac-Sibiu, pe care Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) le-a scos la licitaţie la finalul anului trecut.
Constructorii câştigători au depus oferte cu o valoare cumulată de circa 1 miliard de euro, deşi CNADNR estimase că cele nouă loturi de autostrăzi vor costa mai mult, adică 1,4 mld. euro. Cu alte cuvinte, cei 183 de kilometri de autostrăzi vor costa, în medie, 5,4 milioane de euro fiecare.
Printre câştigători se numără şi unele dintre cele mai mari companii locale de construcţii, care au reuşit să aibă afaceri cumulate de sute de milioane de euro chiar şi pe timp de criză: Romstrade, controlată de omul de afaceri Nelu Iordache, Spedition UMB şi Tehnostrade (ambele companii fiind deţinute de Dorinel Umbrărescu), Straco Grup (Alexandru şi Traian Horpos) sau Euroconstruct Trading '98 (Dan Besciu şi Sorin Vulpescu).
Piaţa construcţiilor a înregistrat în anii 2009 şi 2010 un declin cumulat de 40%, iar investiţiile Transporturilor în infrastructură au fost considerate de mulţi dintre reprezentanţii constructorilor gura de oxigen de care aveau nevoie pentru a-şi revigora businessurile.
Cei 183 de kilometri de autostrăzi sunt incluşi în Coridorul IV paneuropean şi vor beneficia de finanţare europeană în proporţie de 85%, restul fiind contribuţie a guvernului român. "Ofertanţii au la dispoziţie zece zile pentru a contesta rezultatele licitaţiilor", au transmis reprezentanţi ai CNADNR.
Niciuna dintre companiile româneşti nu a câştigat însă licitaţiile pe cont propriu, dar nici nu a participat astfel, fiind nevoite să intre în consorţii cu constructori străini pentru a-şi spori şansele.
Pe de altă parte, companiile străine au concurat şi singu